8 feiten over strooizout en gladheidsbestrijding

Artikel
1 minuut leestijd

De dagen worden steeds korter en het wordt kouder en kouder. De winter en de bijbehorende gladheid staan gezamenlijk voor de deur. Maar onze bedrijvigheid en veiligheid mogen uiteraard niet afnemen, dus wordt er gestrooid. Met strooizout. Waar komt dit strooizout vandaan en wat voor soorten strooizout zijn er eigenlijk? Een aantal interessante feiten over strooizout en gladheidsbestrijding:

 

  1. Er zijn verschillende soorten strooizout: steenzout, zeezout en vacuümzout.
  1. Het Nederlandse strooizout wordt gewonnen uit steenzout. Dit is onder andere te vinden in Oost-Groningen en Twente.
  1. U kunt op verschillende manieren strooien:
    Preventief: Zodra de weersverwachting bekend is. Sneeuw en ijzel hechten niet aan de grond).
    Curatief: Zodra het sneeuwen en ijzelen begint . Hiermee wordt de locatie (de ondergrond) weer zo snel mogelijk begaanbaar gemaakt.
    Repressief: Wanneer het reeds glad is geworden. Deze laag werkt tevens preventief bij volgende neerslag.
    Preventief stooien heeft veelal de voorkeur.
  1. Het mengsel van water en zout dat na het strooien ontstaat is pekel. Pekel heeft een lager vriespunt dan water en voorkomt zo gladheid. Dit (bijna) volledig met zout verzadigde water is echter schadelijk voor carrosserieën.
  1. Tegenwoordig wordt er vooral gestrooid met natzout. Door verschillende kwaliteiten van dit preparaat is het strooimengsel minder schadelijk voor het milieu en hecht het bijvoorbeeld beter aan het wegdek.
  1. Particulieren en het bedrijfsleven, maken ook steeds vaker gebruik van dooikorrels. Dit is een milieuvriendelijker alternatief voor strooizout.
  1. De winter die om het meeste strooizout vroeg was die van 2009-2010. Toen werd er op de wegen 191 miljoen kilo gestrooid. Dat was bijna 38 kg. per strekkende meter weg.
  1. Rijkswaterstaat heeft altijd 200 miljoen kg strooizout op voorraad.