Sluitbegeleiding op afstand bij De Haan Minerale Oliën

Klantverhaal 18 juli 2017
4 minuten leestijd

Geen fysieke beveiliging meer inzetten tijdens het afsluiten van een tankstation na 21.00 uur? Het was een spannende beslissing, maar wel de juiste. Dat blijkt uit een intensieve en succesvolle pilot die De Haan Minerale Oliën in samenwerking met Securitas heeft uitgevoerd bij tien van haar tankstations.

Met sluitbegeleiding op afstand kunnen tankstations nu ook zonder fysieke begeleiding veilig afsluiten. Innovatieve software en cameratechnologie van Securitas-dochter Poseidon Security en de meldkamer van Securitas staan centraal in het nieuwe sluitingsprotocol welke na een succesvolle pilot begin dit jaar nu wordt uitgerold bij meer dan vijftig tankstations.

‘De nieuwe werkwijze is zowel een investering als een besparing’

Testen

‘Er zijn branches die al langer werken met sluitbegeleiding op afstand, maar in de petrol branche is het pas sinds kort toegestaan’, vertelt Hüseyin Uzun, verantwoordelijk voor IT en beveiliging binnen De Haan Minerale Oliën. ‘Eind vorig jaar kregen tankstations onder bepaalde voorwaarden toestemming om sluitbegeleiding op afstand te testen. Vervolgens hebben we gekeken aan welke eisen we moesten voldoen en met Securitas een aantal pilotlocaties aangewezen.’

‘Over het nieuwe sluitingsprotocol is door alle partijen goed nagedacht’, vervolgt hij. ‘Omdat sluitbegeleiding op afstand in onze branche nieuw is, hadden we de mogelijkheid om het systeem zelf te ontwikkelen en het zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo hebben we ervoor gekozen om met knoppen en lampjes te werken in plaats van te bellen met de meldkamer.’

Groene knop

Als een medewerker klaar is om af te sluiten, drukt hij of zij op een knop om zich aan te melden bij de meldkamer, legt Uzun uit. In eerste instantie gaat er een rood lampje branden dat groen wordt zodra er in de meldkamer wordt meegekeken. Centralisten volgen de sluiting op de voet. Via verschillende camera’s op locatie kunnen ze medewerkers zowel binnen als buiten volgen zodat ze veilig het terrein kunnen verlaten.

Een van de grootste voordelen van de nieuwe sluitingsprocedure is dat er minder kostbare tijd verloren gaat als er iets gebeurt. Op de traditionele manier komt er een paar minuten voor sluitingstijd een busje met een beveiliger voorrijden. Deze mag echter niet uitstappen, maar moet in de auto blijven zitten. In feite doet hij hetzelfde als een camera: hij ziet wat er gebeurt, maar de informatieverwerking is trager.

‘De beveiliger moet het verhaal aan de meldkamer uitleggen en deze moet het vervolgens weer aan de politie duidelijk maken’, zegt Uzun. ‘Het mooie aan het nieuwe systeem is dat, als er iets gebeurt, de politie via een Live View-functie gelijk over beelden beschikt en een signalement.’

Centralisten in de meldkamer van Securitas volgen de sluiting op de voet.

Onveiligheidsgevoelens

Hoewel de voordelen groot zijn, was het overtuigen van de medewerkers een van de spannendste aspecten van het traject, zegt Uzun. ‘Van tevoren dachten we dat medewerkers zich onveilig zouden voelen. Daarom wilden we het systeem eerst goed testen voordat we ermee naar buiten kwamen. We hebben intern veel overlegd, verteld wat ons plan was, hoe we het wilden doen en medewerkers uitgenodigd om te laten zien hoe het aan de andere kant werkt, in de meldkamer.’

‘De mogelijkheid die Securitas gaf om onze medewerkers te laten ervaren wat de nieuwe werkwijze voor ze betekent, vonden wij een heel groot pluspunt. Op deze manier kregen we de kans om het project goed te laten landen. Voor De Haan Minerale Oliën is dat heel belangrijk. ‘We hebben een stuk of tien mensen meegenomen naar de Securitas meldkamer in Geldrop en van daaruit meegekeken naar wat er gebeurt als een medewerker zich bij de meldkamer aanmeldt. Zo konden ze precies zien welke beelden de centralisten ontvangen en hoe deze – in geval van nood – rechtstreeks worden doorgezet naar de politie via Live View.’

Vertrouwen

Volgens Uzun gaven de goede voorbereiding en het feit dat op de pilotlocaties de oude- en nieuwe sluitingsprotocollen drie maanden lang naast elkaar werden uitgevoerd, veel vertrouwen. Hoewel er vanuit de meldkamer werd meegekeken, kwam er ook nog elke avond een busje met een beveiliger langs. Er was zo voldoende tijd om het systeem te optimaliseren.

‘Behalve een veilige oplossing is de nieuwe werkwijze zowel een investering als een besparing. We wilden al langer investeren in nieuwe camera’s en systemen en dit was een goed moment om in één keer een investering te doen waarmee we niet alleen de veiligheid vergroten, maar ook veel besparen. Daarnaast is de combinatie van technische dienstverlening van Poseidon en fysieke beveiliging van Securitas een belangrijke reden waarom De Haan Minerale Oliën voor de dienstverlening van Securitas heeft gekozen.’

Alternatief plan

Als het om de veiligheid van medewerkers gaat, neemt De Haan Minerale Oliën geen enkel risico. Daarom is afgesproken dat indien het systeem of de verbinding faalt er een alternatief plan in werking treedt. ‘We hebben afgesproken dat als de operators in de meldkamer merken dat ze niet mee kunnen kijken, Securitas alsnog fysieke beveiliging levert zodat we toch op een veilige manier kunnen afsluiten’, aldus Uzun.

Dit artikel verscheen in juli 2017 in Pompshop, vakblad voor tankstations en carwash

Lees ook ons artikel: Securitas introduceert sluitbegeleiding op afstand

Whitepaper Beveiliging op afstand