Maatwerk en creativiteit: trends in werving & selectie

Artikel
2 minuten leestijd

Het eerste contact met je bedrijf, wordt meestal gelegd via de gastvrouw of receptionist. Hij of zij is het visitekaartje van de zaak. Hoe vind je de medewerker die jouw visie uitstraalt, van binnen én buiten? Cleo van Amelsfort-Pinck, mede-eigenaar van Independent Recruiters Groep (waaronder het vakgebied ‘Hospitality’), kent de trends en geeft tips.

De economie trekt aan, er komen meer vacatures waardoor de werkzoekende meer keuze heeft. Bedrijven moeten creatiever worden om de beste medewerker te vinden én vast te houden.

Verkoop je bedrijf

Zorg dat je als bedrijf een sterke, heldere visie hebt, een mooi merk bent waar mensen graag voor willen werken. Natuurlijk is het (hoge) salaris cruciaal, maar goed werkgeverschap is net zo belangrijk. Hoe is de sfeer in het bedrijf, welke ontwikkelingsmogelijkheden biedt het, hoe zit het met vrije uren, ouderschapsverlof, een fiets van de zaak? Sommige bedrijven stellen een menukaart samen die een baan op maat biedt aan de nieuwe collega.

Netwerken moet

Op beurzen, feestjes en gewoon op straat kun je je toekomstige collega ontmoeten. Blijf rondkijken, mensen ontmoeten en gelijkgestemden met elkaar verbinden. Alleen een advertentie plaatsen werkt niet meer: inhoudelijk kan iemand voldoen aan de functie-eisen maar zijn persoonlijkheid hoeft niet altijd te matchen met de werkzaamheden, de collega’s of de klanten.

Koester het talent

In de hospitality wordt al jaren gewerkt met tijdelijke contracten: iets wat steeds meer navolging krijgt in andere sectoren. Grote valkuil is het wegstromen van talentvolle medewerkers die vervolgens bij de concurrent aan de slag gaan. Talent moet juist gekoesterd worden. Luister naar je mensen, daag ze uit en laat je uitdagen. Dat kost tijd en ruimte, maar het levert uiteindelijk een sterk(er) team op.

Geef emotie een grote(re) rol

Dienstbaarheid staat binnen hospitality als kwaliteit bovenaan. Is de sollicitant in staat een ander te ondersteunen, durft hij zijn emoties te tonen? De twintigers van nu hebben die servicegerichtheid, die beleefheidsgebruiken, niet altijd meer in hun basisopvoeding meegekregen. Let op de houding van je sollicitant, kijkt hij je recht aan en geeft hij een stevige hand?

Ik stel altijd een paar stevige vragen als ‘Waar ben je heel trots op?’ of ‘Waarom ben je bij je vorige werkgever weggegaan?’. In het vak gastvrijheid speelt sensitiviteit een grote rol. Kan een sollicitant niet overweg met jouw vragen? En ook: twijfel je aan de kandidaat zonder het direct te kunnen benoemen? Vertrouw op je gevoel en zoek verder.

 

CV blijft aanknopingspunt

Filmpjes waarin de sollicitant zich presenteert, een picknickdoos met menu-sollicitatiekaart, een brief aan een bos bloemen… solliciteren wordt steeds creatiever. Leuk en zeker te waarderen, maar houdt het cv als aanknopingspunt in je werving en selectie!

Andere tips zijn:

  • Check altijd de referenties van je sollicitant (bij goed navragen krijg je alle antwoorden).
  • Bereid je grondig voor op het sollicitatiegesprek.
  • Blijf in het gesprek objectief en stel open vragen, zowel in de breedte als diepte (vermijd sturende vragen).
  • Breid de sollicitatiecommissie uit: laat de kandidaat een informeel praatje maken met toekomstige collega’s.




Welkom! - whitepaper Hoe krijg ik een tevreden hospitalityteam?