Aan de slag met incidentenregistratie

Artikel
Minder dan 1 minuut leestijd

Om uw beveiliging te optimaliseren is het van belang elk incident, groot of klein, goed te registreren. Hier leert u van en u kunt op basis van deze informatie uw beleid bijstellen. Of u kunt bijvoorbeeld concreet aangeven waarom u meer mankracht of middelen nodig heeft om de beveiliging zoveel mogelijk te garanderen.

Hoe gaat u van start? Enkele tips:

1. Creëer draagvlak! Om incidentenregistratie tot een succes te maken is het belangrijk dat alle medewerkers gemotiveerd zijn.

2. Maak in het registratieformulier vaste kopjes op basis van incidenten die in uw organisatie kunnen plaatsvinden zoals: toegang (pas vergeten), afwijken van procedures, EHBO, afwijkend gedrag, storingen, diefstal en vermissingen.

3. Zorg dat mensen gemakkelijk melding kunnen maken. Eén persoon verantwoordelijk stellen, maakt kwetsbaar. Zorg dat alle medewerkers bij het formulier kunnen of creëer bijvoorbeeld een speciaal e-mailadres.

4. Analyseer minimaal één keer in de maand de uitkomsten. Wat gaat goed en wat kan beter? Zo maakt u uw veiligheidsbeleid levend.Houd het simpel! Hoe eenvoudiger incidenten zijn in te voeren, hoe beter mensen meewerken.